Mityba ir šokiai

Teisingai maitinantis šiandien –Jūs rūpinatės savo sveikata daugeliui metų.

Daugelis žmonių turi mėgstamą veiklą – hobį, vienaip ar kitaip susijusį su aktyviu gyvenimu. Šiandien, vis daugiau žmonių pasirenka šokius kaip savo mėgstamą veiklą. Net mėgėjai, kurie šoka tik pasilinksminimui ir fizinio aktyvumo palaikymui, turi suprasti, kad bet kuriam šokėjui reikia gerai ir sveikai maitintis.

Šokis, kaip ir sportas, reikalauja ne tik gero fizinio pasirengimo, tačiau ir suderintos, pilnavertės mitybos.

Nesvarbu, ar šokyje esi mėgėjas ar profesionalas, sveikas ir teisingas maitinimasis – yra vienas iš pagrindinių gyvenimo elementų.

Šokis reikalauja daug energijos, todėl šokėjai turi suvartoti pakankamą kalorijų kiekį, kad organizmas atlaikytų gaunamą fizinį krūvį. Šokėjo mityba turi būti subalansuota pagal angliavandenių, baltymų, riebalų, vitaminų ir mineralų kiekį bei pakankamą kiekį skysčių.

Angliavandeniai

Angliavandeniai (krakmolas) turi sudaryti 50-65% šokėjo raciono. Gerus (lėčiau įsisavinamus ir palaipsniui aprūpinančius organizmą maisto medžiagomis) angliavandenius turi tokie produktai kaip: kruopos, kietagrūdžių makaronai, duona bei keptos bulves.

Baltymai

Baltymai yra svarbūs raumenų augimui ir jų atkūrimui. Baltymai turi sudaryti 12-15% šokėjo raciono. Geri baltymų šaltiniai – liesa mėsa, paukštiena, pupelės ir tofu. Taip pat puikus baltymų šaltinis vegetarams – žalieji žirneliai, Čija (chia) sėklos, naminė varškė.

Riebalai

Šokėjo racionas turi sudaryti apie 20-30% riebalų. Reikia stengtis vartoti produktus turinčius nesočiųjų riebalų, tokius kaip avokadas, riešutai, jūros gėrybės. Dauguma šokėjų nerimauja, kad gali priaugti svorio, todėl labai riboja riebalų vartojimą maiste. Atsižvelgiant į labai griežtą darbo grafiką, dažnus užkandžius, ir netinkamą maistą, šios baimės yra pateisinamos. Bet, vis dėlto, mityba, kurią sudaro per mažas „gerųjų“ (nesočiųjų) riebalų kiekis, gali sukelti našumo pablogėjimą ir, svarbiausia, toks maistas gali sukelti rimtų pasekmių šokėjo sveikatai. Todėl riebalai yra reikalingi organizmui.

Vitaminai ir mineralai

Vitaminai ir mineralai atlieka svarbų vaidmenį žmogaus organizme, ypač energijos gamyboje ir ląstelių formavime. Kad gautų reikalingus vitaminus ir mineralus, šokėjas turi suvalgyti penkias porcijas vaisių ar daržovių per dieną. Tiems kas nesuvartoja pakankamo kiekio vitaminų ir mineralų, patartina gerti maisto papildus.

Skysčiai

Vanduo yra būtinas, norint reguliuoti kūno temperatūrą, palaikyti kraujo apytaką, druskų pusiausvyrą. Vanduo taip pat palaiko elektrolitų pusiausvyrą kūne ir pašalina atliekas. Per natūralią organizmo aušinimo sistemą (prakaitavimas ir t.t.) prarandamas vanduo (prakaitas). Svarbiausia, kad prieš tai kol žmogus pajaučia troškulį, jo kūnas gali prarasti labai didelį kiekį vandens. Todėl šokėjai turėtų prisiminti, kad reikia nuolat gerti vandenį nedideliais gurkšneliais prieš treniruotę, per ją ir po jos.

Pagrindiniai tinkamos mitybos principai:

  • Valgyti tada, kai juntamas alkio jausmas;
  • Gerai sukramtyti kiekvieną gabaliuką;
  • Valgyti ramybėje (nusiraminus);
  • Valgant koncentruotis į procesą;
  • Valgyti sėdint;
  • Vieno valgio metu apsiriboti daugiausiai 4 patiekalais;
  • Padalinti dienos racioną į 4-5 mežesnias porcijas vietoje 2-3 didelių;
  • Aktyviai judėti visą dieną, ne tik treniruotėse;
  • Valgyti šviežiai paruoštą ir natūralų maistą;
  • Nevartoti (sumažinti) kenksmingų produktų vartojimą (pvz. majonezo, padažo, greito maisto, alkoholio ir kt.);
  • Valgyti daugiau skaidulų – vaisiai ir daržovės.

Būkite sveiki ir stiprūs. Susitiksime šokių aikštelėje!