Šokių stiliai (Krump, House, Newstyle ir kt.)

KRUMP
Krumping – vienas naujausių amerikietiško jaunimo judėjimų, plačiai paplitęs JAV ir kai kuriose Europos šalyse.
    Judėjimas gimė Los Andželo lušnynuose. Stiliaus pradininku laikomas Tomas Džonsonas, taip pat žinomas kaip klounas Tomis, 90-aisiais metais dirbęs įvairiuose pramoginiuose renginiouse linksmindamas vaikus. Vėliau jis nusprendė sujungti šį meną su šokiu. Pradžioje tai buvo juokingas Clown Dancing, tiksliau hip-hop klouno apranga bei grimu. Žiūrovai greit įvertino šią naujieną ir Tomio mokėjimą pralinksminti publiką tokiu rimtu šokiu kaip hip-hop. Po kurio laiko Tomis surenka nemažą šokančių klounų grupę ir išvyksta gastroliuoti. Laikui bėgant, išsivystė net šokančių klounų judėjimas, su reguliariai vykstančiomis varžybomis, pasirodymiais, bet jau aukštesniame lygyje – kramperiai, arba šokantys klounai, pasirodo Miss Elliot klipuose „I‘m really hot“, Black Eyed Peas „Hey Mama“, Chemical Brothers „Galvanize“, albume „Push The Button“, „Skinny Puppy“ ir kitų žvaigdžių kūriniuose. Nepaliko jų be dėmesio ir žymus fotografas Deividas Lašapelis, sukūręs „Rize“ filmą apie krampingą.
    Dar atsiradimo stadijoje šokantys klounai pasidalijo į du frontus – gerus klounus ir blogus. Vienų užduotis buvo smaginti ir linksminti publiką. Kitų – išreikštį savo pyktį bei išreikšti agresiją labai šiurkščiais bei įtūžusiais judesiais. Kaip vienu, taip ir kitu atveju iš šokėjo reikalaujama savo kūno valdymas, aktoriaus meistriškumas. Kas būdinga krampingui, pagrindinė šio judėjimo idėja – mokėjimas duoti suprasti varžovui arba žiūrovui prasminį savo šokio krūvį – iš kur atsirado tavo pyktis, į ką jis nukreiptas, ir ką tu nori juo pasakyti arba įrodyti. Papasakoti savo istoriją reikia taip, kad ji būtų suprantama tiek žiūrovams, tiek ir varžovui, kuris įstos su tavim į „dialogą“, jei veiksmas vyksta battle‘o metu. Šokio metu išreiškiama tiek negatyvių emocijų ir prarandama tiek jėgų, kad įžūliai elgtis už šokio aikštelės ir nebesinori !
   Krumping’o technika turi savyje old-school hip-hopo ir b-boyingo pagrindų. Dėl krumping’o emocingumo technika pastoviai vystosi bei darosi vis sudetingesnė, reikalauja iš šokėjo tobulo izoliuotų judesių atlikimo, standaus centro pramušinėjimo, numetimų, kratymų ir nulenkimų. Kiekvienas iš krumping’o stilių numato fizinį kontaktą tarp šokėjų, primenantį žiūrovui muštynes. Išskyrus niūrius ir agresyvius motyvus, krumping’as turi ir pozityvesnių bei ironiškesnių stilių, pavyzdžiui Goofy Style.
   Šiandien krumping darosi vis populiaresnis ir nevisada numato klouno grimo naudojimą.

krump

HOUSE
Daugumoje tinklalapių iki šiol galima rasti informacijos apie tai, kad house yra kažkas ritminio, šiurkštaus, kur kiekvienas judesys atliekamas su fiksacija, įtemptom rankom ir kietu korpusu. Šio stiliaus tendencijos seniai pasikeitė! House muzika turi labai pozityvų pagrindą – swingo skambesiai, mažoriniai akordai, paprastos bei užvedančios melodijos, kuriančios gerą nuotaiką. Apatinis garsas užveda pastoviai judėti, bet tik jei žmogus atsipalaidavęs! Viršutinis skambesys patenkina žmogaus dvasinę būklę ir kelia nuotaiką. Atpalaiduotos krūtinės įsisiūbavimas (judesys vadinasi jacking) ir sukuria naują šokio techniką, seniai užplūdusią Ameriką ir nemažai Europos šalių. Pagrindinė šokio užduotis – laisvo, neįtempto judesio įvaldymas ir sugebėjimas visiškai atsipalaiduoti. Kojų judesiai taip pat pasikeitė, kieta ir tvirta žengsena, kuri buvo atliekama ankščiau (o mūsų šalyje atliekama ir iki šiol), seniai nebeaktuali, ją pakeitė minkšti, spyrokliuojantys judesiai, atsistumiantys nuo grindų, taip pat judesiai, kuriuos b-boys vadina aprokais. Jackingo ir aprokų junginio dėka šokis įgijo švelnumą, lengvumą, plačius amplitudinius judesius, o svarbiausia, atpalaidavimą ir pozityvią šokančiųjų ir stebinąiųjų nuotaiką, kaip pas šokančius.

NEW STYLE
Dar vienas stilius, atsiskyręs nuo hip-hopo – kuo hip-hop skiriasi nuo new style, pradedančiam šokėjui suprasti sunku. Tai old school, hip-hop šokio judesiai su afro, breiko ir kitų stilių priemaišomis. Viskas tai daroma dar įvairesniam šokio atlikimui bei individualaus stiliaus paieškoms. Mūsų laikais konkursuose sunku rasti du panašius pagal stilių šokėjus. Galutinis jūsų šokimo variantas apsiriboja tik jūsų fantazija bei fiziniu pasiruošimu. Dėl plastikos įvairovės, kuri yra būdinga New Style, reikalingas rimtesnis centrų judėjimo technikos valdymas, sugebėjimo izoliuotai judėti skirtinguose temporitmuose, pulsuoti, stilizuoti judėsius ir įtraukinėti taip vadinamasias „fiškes“, sugalvotas jūsų, o ne paimtas iš kitų šokėjų. Žinoma, pradžioje šokėjai privalo turėti bazines hip-hopo technikas.

HYPE DANCE
Viena iš hip-hopo atšakų, kurią atskiria efektingas stiliaus estetiškumas, leidžiantis jam visada likti ant populiarumo bangos. Atsiradęs Prancūzijoje prieš du metus, hype akimirksniu paplito Europoje kaip klubinis bei sceninis šokis ir šiuo metu tapo nebloga alternatyva tarptautiniam fenomenui R‘n‘B. Hype yra neagresyvus, subalansuotas šokis ir dažniausiai atliekamas pagal tokią vidutinio tempo muziką, kaip tribal house, priduodančią šokiui unikalią, nepakartojamą reikšmę.

RAGGA JAM
Raggamuffin muzika kilo iš Reggae. Jamaikoje ir Antilų salose šis stilius naudojasi fantastine sėkme klubuose ir gatvėse jau nemažai metų.
Dėl šios priežasties nuo 1998 metų Ler Kortelemont, kuri tuo metu buvo hip-hop instruktorė Paryžiuje, nusprendė atstovauti Ragga stilių fitness klubuose ir šokio studijose.
Ler užregistravo autorines teises ir adaptavo šį stilių žmonėms, užsiimančiais fitnesu ir šokiais. Taip atsirado Raggajam pakraipa (Raggajam apsaugota INPI). Taip pat, kaip ir hip-hop, Raggajam – choreografijos bei širdies ir kraujagysių darbas. Pamokos adaptuotos įvairaus lygio fitneso ir šokio grupėms.
Raggajam – tai gatvinio Ragga, hip-hop ir džiazo mišinys, bet tuo pačiu metu su saloms būdinga dvasia. Gera atmosfera ir linksmybės – pagrindiniai Raggajam bruožai – nauja gatvių šokio rušis, jungianti savyje aistrą, egzotiką ir prieinamumą.

Straipsnį vertė:

Anna Avanesova