Breiko istorija

70- tųjų pabaigoje juodųjų Amerikos gyventojų muziką valdė „šėtonas“, vardu JAMES BROWN. Jo koncertai išsiskyrė originaliu virtuoziškumu, vokalų žaismu, bei šokėjų išdarinėjamais triukais scenoje. Beje, pats JAMES taipogi labai neblogai šoko. Visa tai primindavo chaotišką bėgiojimą scenoje, suderintą su beprotiškais rankų mostais. Publika buvo sužavėta ta naujove, dalis jaunųjų gerbėjų pradėjo kopijuoti šokėjus, tuo pačiu atrasdama kažką naujo ir savito. Tai nebuvo tas šokis, kurį mes įpratę matyti, kuriuo žavimės- tai buvo jo šaknys, jo pradžių pradžia. 70-ieji atneša muziką ir šokius iš tokių rajonų, kaip Bronx, kurį kažkada kolonizavo olandai. AFRIKA BAMBAATAA, KOOL HERC, SUGARHILL GANG, GRANDMASTER FLESH, COLD CRUSH BROTHERS bei dešimtys kitų imasi kurti ir populiarinti naują kultūrą- HIP-HOP’a. Graffiti, kuri egzistavo ir ankščiau, dabar randa naują užuovėją, jaunos kultūros sudėtinių elementų šeimoje. Šimtai jaunų žmonių, prisimenančių JAMES BROWN’ą, suvokia, kad jo šokis labai gerai susilieja su N.Y. žmonių patefonais grojama muzika (Tuo metu būti DJ, reiškė būti ir prodiuseriu). Jauni žmonės šoko šokį, kuriam negalėjo sugalvoti pavadinimo. Tačiau vieną kartą DJ KOOL HERC vesdamas savo vakarėlį šokantiems sušuko: „B-boys, are you ready ???“ Šis pavadinimas išliko iki šių dienų…

Turėdami savo šokio pavadinimą, tuometiniai paaugliai užsiėmė šio šokio tobulinimu ir vystymu. Tuo metu (75-80taisiais) atėjo BREAK DANCE sužydėjimas. Labai didelį įtaką šiam reiškiniui padarė privatūs breiko vakarėliai, tokie kaip „ROOF & BLOCK“. (Tie, kas matėt „BEAT STREET“, suprasi,t apie ka kalbam). Taigi, daugelyje N.Y. parkų ir DJ klubų vyko atviri renginiai- JAM’ai. Juose skambėjo hip-hopas, MC šaudė ritmus, graffiti chebra išpaišydavo visus aplinkinius pastatus, na o breikeriai išdarinėjo nerealias figūras. Vienu garsiausiu tokių parkų, kuriame savo renginius organizavo KOOL HERC buvo 1520 CEDRIC AVENUE Bronx’e, laikui bėgant pervadintas i ROCKSTEADY PARK. Baigėsi tie laikai, kai nebuvo jokio vartymosi, o breikeriai apsiribodavo tik techniškomis partijomis. Dabar KID FREEEZE ir CRAZY LEGS evoliucionavo šokį. Būtent šiai porelei mes turime būti dėkingi už WINDMILL, HEADSPIN, BACKSPIN ir daugelio kitų triukų atsiradimą. Renginiuose tapo madinga rengti kovas, kuriose rungėsi grupės, panašios i ROCKSTEADY CREW ir NEW YORK CITY BREAKERS. Abi šias grupes galima išvysti viename labiausiai „nusipelniusių“ filmų apie breiką- „BEAT STREET“. B-BOY’jai pradėjo dažnai rodytis N.Y. grupių ir atskirų MC klipuose, naudodamiesi pilkąją gatvių realybe, kurioje užaugo. Iškilo nauji veidai, nauji stiliai, atsirado naujos drabužių mados, plačiai suvarstomi ADIDAS, kapišonai, per dideli akiniai ir visa tai išliko iki šių dienu, kas bent jau vakaruose leidžia išskirti breikerius iš minios. Visi oldskuliniai šokėjai turėjo du pagrindinius principus: pirma- neleisti sukomercinti savo šokio, antra- rasti savo nepakartojamą stilių. Pirmieji N.Y. B-BOY’jai: ACE, LACE, AFRIKA ISLAM, SASA, SPY, WILLIE D, KID FREEEZE, CRAZY LEGS, E-SWIFT, PRINCE KEN, KYRIAKI, JIMMY D, POW-WOW, THE NIGGER TWINS+ tie kas amžinai liko „undergraunde“ arba tie, kuriuos reikėtų paminėti, deja nėra vietos, nes jų yra žiauriai daug. Štai tokie buvo breiko pagrindai, kuriuos bent jau sutrumpintu variantu tiesiog privalo žinoti kiekvienas breikeris… Kaip sakoma Šventajame Korane „…tėvus reikia gerbti todėl, kad jie tave pagimdė šiame pasaulyje…“. Tegu visi aukščiau paminėti bus jums kaip tėvai.

Naujasis šokis, ne be tokių filmų kaip „BEAT STREET “ ir „WILD STYLE“ pagalbos, labai greitai išplito ir Europoje. Apytiksliai 1986-tais Europoje įvyksta šio šokio expancija, atsiranda daug crew, tokių kaip SECOND TO NONE (Vokietija), BATTLE SQUAD (Vokietija), ACTUAL FORCE (Prancūzija). Kiek vėliau breikas pradeda aktyviai reikštis ir tuometinės TSRS teritorijoje, tuo pačiu ir pas mus, rezultatas- periodiškai vykstantys renginiai, festivaliai, su laiku tai pradeda gesti, tačiau dabar istorija pradeda rašytis iš naujo. Naujo mūsų B-BOY’jų karo istorija.